کدام پوست، کدام ماسک؟

  • قبل از استفاده از ماسک های میوه لازم است به نوع پوست و حساسیت های آن توجه کنید. مثلا استفاده از ماسک هایی که از توت فرنگی در ترکیب آنها استفاده شده و در میان بانوان به عنوان روشن کننده و طراوت بخش از آنها استفاده شود، ممکن است در برخی افراد با حساسیت زمینه ای با قرمزی و تورم و خارش پوست همراه شودو یا ماسک هایی که در ترکیب آنها ازگوجه فرنگی استفاده شده است و معمولا به عنوان ماسکهای لایه بردار و جوان ساز به کار می رود، ممکن است حساسیت تماسی شدیدی را همراه با تورم و پوسته ریزی و خارش ایجاد کند. گوجه فرنگی، خیار، کرفس، کلم و مخلوط سفیده ی تخم مرغ و ماست باعث اعتدال چربی پوست می شود.
  • یکی دیگر از مواردی که قبل از استفاده از هر نوع ماسکی باید به آن توجه کرد میزان چربی پوست است؛ مثلا ماسک “روغن زیتون، عسل، جوانه گندم، گلاب” ممکن است برای پوست خشک مفید باشد ولی در پوست های آکنه ای و چرب توصیه نمی شود. از طرف دیگر ماسک “عسل، آب لیموی تازه” ممکن است در پوست چرب قابل استفاده باشد ولی در پوست های خشک ایجاد حساسیت تماسی می کند. از ماسک هایی مانند” خیار، جوانه گندم، ماست” یا ” آب سیب، عسل” درتمام پوست ها و در تمام سنین می توان استفاده کرد. “دم کرده بابونه، ماست” نیز ماسک های رایج است که در اکثر پوست ها بدون مشکل خاصی استفاده می شود.

لازم به ذکر است که می توان از یک میوه برای انواع پوست های خشک، چرب، معمولی و… استفاده کرد فقط کافی است ترکیبات ماسک سازی را تغییر داد.

بعد از پیلینگ( ماسک گذاری) حتما ضدآفتاب بزنید

متخصصان پوست از اسیدهای میوه برای لایه برداری یا پیلینگ پوست استفاده می کنند. آنهااز اسید گلیکولیک با غلظت های50 یا 70 درصدبرای این کار استفاده می کنند که کاربردهای وسیعی مانند بهبود جوش های صورت، بهبود چین و چروک ظریف پوست، تقویت کلاژن سازی و پیشگیری از پیری زود رس دارند. اگر در بیمارانی که لک صورت دارند( مثل لک بارداری) نیز این لایه برداری شیمیایی با دقت و برنامه ریزی شده انجام شود می تواند نتایج بسیار خوبی داشته باشد.

هرگونه لایه برداری ازپوست می تواند پوست را نسبت به نور آفتاب حساس کند بنابراین مصرف مرتب وبا دقت ضد آفتاب ها به بیمارانی که درحال لایه برداری پوست هستند، توصیه می شود.

اسید های آلفا هیدروکسی ( AHA) در واقع اسیدهای ارگانیکی هستند که در سیب سبز( اسید مالیک)، آناناس و مرکبات ( اسید سیتریک)، نیشکر( اسید گلیکولیک) میوه های قرمز و شیر ترش و ماست ( اسید لاکتیک)، بادام تلخ ( اسید ماندلیک) و انگور( اسید تارتاریک) وجود دارند.

روی بسیاری از کِرِم های لایه بردار و جوان کننده کلمه AHA را با غلظت های مختلف می بینید. این درصد بین5 تا 15 درصد متغیر است و افراد می توانند از این کرم ها به عنوان لایه بردار شب استفاده کنند ولی همان طور که ذکر شد، مصرف ضد آفتاب را در طول روز نباید فراموش کنند و در ضمن بهتر است این کرم ها زیر نظر پزشک متخصص پوست مصرف شود. برای استفاده از درصدهای بالاتر حتما باید با نظر پزشک متخصص باشد درغیر این صورت ممکن است موجب عوارض دردساز مثل لک های صورت و سوختگی های شدید و نیز ایجاد جوشگاه شود.

ماسک های میوه هم در واقع از اسید های میوه تشکیل شده و برای لایه برداری و پیلینگ پوست استفاده می شود و درواقع اسیدهای میوه ( آلفا هیدروکسی) ، با نفوذ در لایه شاخی پوست، هم بر اسیدیته تمام لایه شاخی،هم بر سرعت بازسازی سلوی ها و هم بر خواص دفاعی و ممانعتی پوست اثر می گذارد.

لازم به تذکر است که همزمان با استفاده از میوه هادر ماسک ها، ترکیبات بعضی از غذاها نیز مانند شیر و عسل در ساخت ماسک استفاده می شود. همچنین باید بدانید که تغذیه مناسب تاثیر زیادی بر روی پوست دارد.

96 بازدید

فروشگاه کتاب

blank
فهرست